Reklama
 
Blog | Hynek Trojánek

Na toaletu pouze s kartou či mobilem, na jídlo jen s chytrým telefonem. Jaký znáte největší digitální nesmysl?

V IuRe/Digitálních svobodách jsme si dlouho lámali hlavu, jak upozornit na to, že řada digitálních řešení, se kterými se i díky pandemii setkáváme aktuálně na každém kroku, je jednoduše nesmyslná. A protože máme dobré zkušenosti s našimi Cenami Velkého bratra, rozhodli jsme se na digitální nesmysly kolem nás upozornit podobně: soutěží!

Na stránkách soutěže zmiňujeme pro inspiraci pět příkladů digitálních nesmyslů, se kterými se lidé v Česku v poslední době mohli setkat. Zmíněna je třeba virtuální sestra Anežka, která byla součástí webu Ministerstva zdravotnictví. Kvůli nákladům, které převyšovaly prospěšnost, byl však letos v březnu provoz chatbotky ukončen. U příkladu chytré pračky pak připomínáme, že povědomí veřejnosti o tom, jaká data chytré spotřebiče sbírají a co se s nimi následně děje, je minimální. Mezi příklady nechybí ani vstup na otisk prstu, zavedený již v několika českých školách a školkách či chytrá toaleta na Praze 6, k jejímuž využití však potřebujete telefon či kartu.

Digitální vylučování je podle nás ostatně vedle masového sběru snadno zneužitelných dat, který se plánovaně či neplánově s většinou digitálních řešení pojí, jedním z častých projevů digitálních nesmyslů. Zapomíná se na to  že ani po téměř dvouleté pandemické izolaci více než pětina domácností v Česku nemá počítač, podobný podíl nemá přístup k internetu, necelá čtvrtina dospělých pak nepoužívá chytrý telefon.

 

Soutěž Největší digitální nesmysl jsme spustili v pátek a od té doby nám již přišla pěkná řádka tipů. Na rychlovarnou konvici s WiFi, na nesmyslné využití takzvané umělé inteligence při předvolební debatě, na automat na nápoje, u kterého nelze využít bankovky ani mince. Jaký největší digitální nesmysl znáte Vy?

 

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama